גירסה להדפסה
הביקורת הפנימית בעמותות שונה בהיבטים רבים מביקורת שמתבצעת בחברות ציבוריות - עסקיות. עמותה מעצם תפקידה פועלת ללא מטרות רווח, לשם ייעוד ציבורי, ובהתאם למטרות שנקבעו בתקנונה.
בעמותות המטפלות באוכלוסיות חלשות, יש צורך ב"ביקורת עם רגש", ביקורת שתעניק גם מענה אנושי למתנדבים, תורמים, עובדים וגורמים חיצוניים, בנוסף למטלות בנושאים הקשורים לפעילות עסקית, כספית ותפעולית.
קיימת חשיבות לבחינת עמידה בחוקים, בנהלי רשם העמותות ובכללי המנהל התקין.
חלק חשוב מוקדש לבחינת תהליכי גיוס הכספים, תהליכי הרישום הכספי ותהליכי הטיפול בתרומות, תוך הבחנה בין תרומות המיועדות למטרה ספציפית ותרומות "חופשיות" שאינן מיועדות.
יתרונה של הביקורת הפנימית שהיא עצמאית, בלתי תלויה, מבוצעת באובייקטיביות, ללא ניגוד עניינים וללא השפעה של שיקולים זרים.
כוחה של הביקורת הפנימית נובע מיתרון האי-תלות. המשמעות – המלצות הביקורת מאפשרות לעמותה ליישם שינויים בתהליכי עבודה, לעודד התייעלות, להגביר את הבקרה והשקיפות, ולהגשים ביעילות ואפקטיביות את מטרות העמותה.
חוק הביקורת הפנימית (סעיף 1(2) ו-(3)) מחייב מינוי של מבקר פנימי לעמותה במידה והעמותה נתמכת או ממומנת על ידי הממשלה ו/או או גופים ממשלתיים. לצורך בחינת המחויבות במינוי מבקר פנימי, רצוי לקבל חוות דעת ספציפית מהיועץ המשפטי של העמותה.
העמותות המבקשות למנות מבקר פנימי מוּנָעוֹת ממספר שיקולים, כדלהלן:
- עמותות העומדות בדרישות החוק - לרוב מדובר בעמותה שרוב תקציבה ממומן ממשרדי ממשלה.
- עמותות בעלות אופי ציבורי רחב - לא קיימת מחויבות חוקית, אולם קיימת משמעות ציבורית לעשיה ולפעילות העמותה באופן שנוצר צורך בגורם חיצוני אובייקטיבי לבחינת תקינות התהליכים והפעולות.
- דרישת תורמים - עמותות שרוב תקציב הפעילות ממומן מתרומות המתקבלות מקרנות ומתורמים פרטיים, תורמים אלו דורשים קיומו של מוסד ביקורת פנימי כתנאי להעברת כספים ו/או להגברת מעורבות.
- ביקורת עומק של רשם העמותות - ישנם מקרים רבים שבהם לאחר ביצוע ביקורת עומק של רשם העמותות, ולאור תוצאות הביקורת, ממונה מבקר פנימי לעמותה במטרה לתת מענה הולם לליקויים שנמצאו.
משרדנו מתמחה במתן שרותי ביקורת פנימית לעמותות רבות בארץ.
למשרד ניסיון רב שנים בעמותות העוסקות בתחומי עניין מגוונים ובפריסה ארצית.
נשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה טלפונית או במייל (דרך טופס צור הקשר)